Online vakmanschap blog

21 april 2015: doomsday voor mobiele websites!

Op 26 februari kondigde Google aan dat het algoritme een grote update gaat krijgen, waarbij mobiele zoekresultaten nog belangrijker gaan worden:

“Vanaf 21 april zullen wij ons algoritme updaten, zodat mobielvriendelijke websites beter gaan ranken. Deze verandering zal wereldwijd doorgevoerd worden en veel effect hebben op de zoekresultaten in Google”.

Het is dus noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is! Met onderstaande stappen kun je achterhalen wat je huidige mobiele prestaties zijn en welke eventuele problemen zich voordoen.

Controleer de huidige mobiele prestaties

Het is aan te raden om je website te ondervinden aan een mobielvriendelijkheidstest. Met behulp van onderstaande tools kun je snel inzichtelijk maken of je website voldoet aan de eisen van Google. Zo niet, onderneem dan zo snel mogelijk actie om SEO drops te voorkomen.

1. Google’s mobile-friendly test

Via de mobielvriendelijkheidstester van Google kun je achterhalen wat de huidige mobiele prestaties zijn van je website. Zoals te zien in onderstaande afbeelding is www.leadhub.nl momenteel niet mobielvriendelijk. De test geeft direct aan welke issues opgelost dienen te worden om de mobiele prestaties te verbeteren. Belangrijk is hierbij dat CSS en Javascript bestanden crawlbaar zijn!

Google Mobielvriendelijkheidstest

2. Google Webmaster Tools

Naast de Google mobile test kun je ook via Google Webmaster Tools een rapport omtrent de mobiele bruikbaarheid uitdraaien. Deze tool test bijv. het gebruik van flash, viewport tags, call-2-actions en lettergrootte (zie afbeelding hieronder). Tevens kun je onder het tabblad ‘crawl errors’ zien welke errors zich voordoen op de mobiele variant van de website. Als laatste kun je binnen Google Webmaster Tools je website fetchen als Google Mobile en zodoende controleren of Google je website goed wordt weergegeven.

Google Webmaster Tools mobiele bruikbaarheid

3. Google sitespeed

Via de sitespeed test van Google kun je achterhalen wat de laadtijd is van je mobiele website. Zoals in onderstaande afbeelding te zien, scoort Leadhub een 78/100, waarbij direct is aangegeven welke issues opgelost dienen te worden.

Google Pagespeed Insights

4. Google Developers Tool

Voor Google Chrome gebruikers bestaat ook de mogelijkheid om via de Developers insights tools direct de mobielvriendelijkheid te testen van je website. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is kun je de prestaties testen op elk gewenst formaat. Hieronder is getest met de resolutie van de Iphone 6.

Google Developers insights

5. Screaming Frog

Met Screaming Frog kun je een website crawler als de smartphone bot van Google. Op deze manier krijg je inzicht in bijv. de lengte van je titels en meta descriptions op mobiele apparaten. Wij raden aan om maximaal 55 tekens voor title tags en 115 tekens voor meta descriptions te gebruiken. Tip: gebruik de SEOmofo tool om snel de lengte van je titels en meta’s te testen.

Screaming frog Smartphone bot

SEO richtlijnen voor mobiele websites

Hieronder vind je een aantal links die helpen bij de SEO configuratie van een mobiele website.

Conclusie

Om te voorkomen dat je organische posities in Google na 21 april gaan dalen is het belangrijk om actie te ondernemen. Middels bovenstaande tools kun je snel zien hoe je website ervoor staat. Mocht je hulp nodig hebben bij het mobielvriendelijk maken van je website dan kun je altijd contact opnemen met de vakmannen van Leadhub!

Posted:

Breng je online concurrentie in kaart

In 1998 werd het begrip banner blindness geïntroduceerd door Benway & Lane. De conclusie was dat online banners niet of nauwelijks gezien werden door de bezoekers. Tijdens het optimaliseren van een website of campagne kun je op een gegeven moment ook een soort van optimalisatie blindheid creëren. Je valt terug op technieken die je eerder, hopelijk meetbaar, succesvol op je eigen pagina’s hebt ingezet. Herkenbaar? Dan is het nu tijd om naar buiten te gaan, goed in Google rond te kijken en te leren van je omgeving. Hoe kan het nu dat bepaalde websites altijd hoger ranken? Hoe breng je in kaart waar je je focus naar dient te verschuiven?

Aan de hand van dit artikel beschrijven we hoe je door middel van handige tools je concurrentie in kaart brengt. Deze technieken dienen een ‘habit’ te worden en niet een eenmalige exercitie. Een periodieke controle laat namelijk zien in hoeverre de concurrentie actief is met optimalisaties en website aanpassingen. We delen het artikel in de 3 SEO-pijlers op, met daarbij een korte uitleg van onze favoriete tools:

  • Techniek
  • Content
  • Linkprofiel

We beschrijven op elk gebied onze favoriete tools. Daarnaast kijken we ook naar SearchMetrics, de tool bij uitstek voor inzicht in de positionering van concurrenten. Zeker als je nog niet over je eigen data beschikt. Laten we beginnen: Hoe blijf jij de online concurrentie een stap voor?!

Concurrenten? – Google het even!

De eerste stap die je zet om te bepalen wie je online concurrenten zijn, is het bezoeken van Google en te zoeken naar zoektermen waarvan je weet dat ze bijdragen aan het succes van je website. Let hierbij vooral op het dikgedrukte “online”, aangezien we hoger willen ranken dan degene die nu boven ons staan. We kijken verder dan concurrenten met (deels) hetzelfde aanbod. Een vergelijker van telefonie abonnementen is net zo goed een concurrent van een Telecom-provider als blijkt dat dit soort websites ook ranken in Google op bijvoorbeeld “iPhone kopen”.

Kijk hierbij niet alleen naar de positie, maar ook naar de uitingen die concurrenten mogelijk extra hebben verkregen. De zogenoemde Rich Snippets en de Knowledge Graph van Google. Voer een zoekopdracht uit naar de merknaam van je concurrent, om te bepalen of ze extra uitingen krijgen via de Knowledge Graph of ze adverteren op de eigen merknaam en of Google+ en andere sociale kanalen ingezet worden om hun doelgroep te bereiken. Review-verzamelaars zoals TrustPilot of Feedback Company zijn ook een indicatie van de actieviteit op online marketing gebied. Voer onderstaande zoekopdracht uit, om de gewenste informatie over concurrenten vanuit Google te krijgen:
info:domein.tld

info query google leadhub

Google Tools

Naast de zoekfunctie beschikt Google over een breed scala aan ondersteunende tools. Google Webmaster Tools laten we hier voor het gemak buitenvallen, aangezien we geen toegang hebben tot de domeinen van de concurrentie. Een overzicht van tools om domeinen te controleren op hun score:

  • Mobile Friendly Testing Tool
    https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
  • PageSpeed Tools
    https://developers.google.com/speed/pagespeed/
  • Structured Data Testing Tool
    https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/

Naast een indicatieve score per URL bieden deze tools uitgebreide informatie omtrent het optimaliseren van je eigen website. De help-sectie en ondersteunende artikelen vanuit Google zijn een goed startpunt voor de technische optimalisatie van je domein.

AWR

Advanced Web Ranking (wij gebruiken AWRCloud) is een SaaS oplossing voor het bijhouden van je positionering. Door een visuele presentatie van je positionering in de loop der tijd krijg je een goed beeld van de resultaten van je inspanningen. Laat deze tool nu ook een perfect overzicht van de ontwikkeling van je concurrenten mogelijk maken (onderdeel: “Website Comparison”) en je vraagt je af hoe lang je zonder hebt gekund.

Wil je weten wie er 3 maanden gelden op #1 stond op “hypotheek afsluiten”, dan is dit mogelijk. De “SERP replicator” laat je de samenstelling van de zoekresultaten van een bepaalde datum zien. Ideaal om te bepalen wie er gestegen en wie er gedaald zijn. Naast het in kaart brengen van posities maakt AWR het mogelijk om Webmaster Tools data, Analytics data en Facebook en Twitter-inzichten te combineren in 1 rapportage. Zo wacht je elke keer weer tot je rapportage is samengesteld om de laatste inzichten tot je te nemen en hierop je vervolgacties te baseren.

Majestic

Om inzicht te krijgen welke links de concurrentie heeft verkregen, wat de waarde van deze links is en welke er nieuw zijn bijgekomen, is Majestic een prima tool. In een oogopslag heb je inzicht in de status van jouw domein t.o.v. je belangrijkste online concurrenten. Zie bijvoorbeeld onderstaand overzicht van enkele domeinen die het laatste nieuws brengen:
vergelijking domeinen nieuws

Andere waardevolle data van Majestic is:

  • Totaal aantal backlinks per domein
  • De nieuwste backlinks van een domein en/of URL
  • De verdeling van anchor teksten

Het enige nadeel van Majestic (of welke link aggregator dan ook) is dat er geen inzicht is, in welke domeinen door je concurrentie zijn uitgesloten via de disavow tool van Google. Nadelige, mogelijk schadelijke links zijn met behulp van LinkResearchTools in kaart te brengen voor je eigen domein. Gezien de huidige status van SEO en het inzetten van “Negative SEO”-praktijken, is een tool als LinkResearchTools van onschatbare waarde. Hierdoor kun je een mogelijke penalty voor schadelijke links (de zogenaamde Panda updates) te snel af zijn.

Pro-tip: SeoTools plug-in voor excel – Niels Bosma

Wil je al je Majestic-data in Excel kunnen verwerken? Installeer dan de SeoTools Excel plug-in van Niels Bosma. Een ideale plug-in die je een snel overzicht kan geven op URL- en/of domeinniveau. Het enige dat je nodig hebt voor een volledig overzicht is een betaald Majestic-account. Sinds de laatste update naar de Pro-versie is de snelheid van de verwerking van Majestic data enorm verbeterd.

Alternatieven voor Majestic:

  • Ahrefs (ook in SeoTools geïmplementeerd)
  • Moz – OpenSiteExplorer
  • RavenTools – Site Finder

SearchMetrics

Wil je weten op welke termen je concurrenten ranken? SearchMetrics geeft inzicht waar de kansen voor je eigen domein liggen. Door niet alleen naar je eigen set met zoektermen te kijken, maar voornamelijk de zoektermen waar concurrenten hoog mee scoren, krijg je nieuwe inspiratie welke kant je op kunt gaan om meer zichtbaarheid te creëren. De tool van SearchMetrics is hier ideaal voor. Door gebruik te maken van “Competitor Analysis” krijg je inzicht welke concurrenten de grootste market share (visibility) hebben, op de door jezelf ingevoerde zoektermen. De “Keyword Finder” geeft inzicht in potentiële zoektermen.

competitor rankings searchmetrics

Andere bronnen om inzicht te krijgen in online marketing activiteiten van je concurrentie:
Social Media-kanalen, denk aan:

  • Facebook: likes
  • Twitter: followers
  • Pinterest: (re-)pins
  • Google+: +1’s

Welke wijzigingen heeft de concurrentie doorgevoerd in het design van de website:
Wayback Machine van Internet Archive – https://archive.org/web/
5 gratis tools voor het bijhouden van wijzigingen – http://www.hongkiat.com/blog/detect-website-change-notification/

Conclusie

Aan de hand van bovenstaande tools heb je nu waarschijnlijk een compleet inzicht gekregen van de status van de domeinen van je belangrijkste online concurrenten. Op basis van dit inzicht besluit je welke gebieden van je eigen domein geoptimaliseerd dienen te worden. Vergeet hierbij echter vooral niet een eigen, unieke merkervaring te bieden aan je (potentiële) bezoekers. Weet ook dat de concurrentie mogelijk met jou meekijkt! Leer dus van hun sterke punten, weet waar je eigen zwaktes liggen en bied een unieke ervaring aan nieuwe bezoekers. Weet te allen tijde wat je concurrentie aan marketing activiteiten onderneemt en zorg ervoor dat jouw website niet stil komt te staan! Zijn er nog tools die je door ons wilt laten behandelen, neem dan contact met ons op via Leadhub – LinkedIn, het contactformulier van Leadhub of laat een comment achter via onderstaand formulier.

Posted:

Wat is een "living URL" en hoe beheer je er 1?

Hoe optimaliseer je voor zoekopdrachten, waarvan de inhoud periodiek veranderd? Denk aan de release van nieuwe iphones, de Olympische Spelen of het programma van de Eredivisie. Het aanpassen van een pagina waar periodiek nieuwe content voor verschijnt, is het basisconcept van de zogenoemde “living URL’s”. Pagina’s waar we periodiek content toevoegen en bewerken op 1 eeuwig hetzelfde blijvende URL. Er bestaan meerdere mogelijkheden om je pagina in de loop der tijd te verrijken en die gaan we in dit artikel beschrijven. Het resultaat dient een URL te zijn die ongeacht welke periode het betreft weer hoog in zoekmachines komt. Een ware “fountain of youth” voor je content en eeuwig inzetbaar tijdens de outreach voor relevante links.

Voorbeelden van een living url’s

Apple iPhone – https://www.t-mobile.nl/iphone
Programma Eredivisie – http://nos.nl/sport/voetbal/uitslagen/
Amsterdam Dance Event – http://www.nu.nl/amsterdam-dance-event

Zoals je ziet ontstaat er een URL, waarbij verse content toegevoegd kan worden ongeacht de periode waarin we ons bevinden. Je kunt ook de bezoekers van je website betrekken door forum posts, reviews, vragen of social media berichten te delen. Deze user generated content bevat meestal ook nieuwe termen, die niet eerder in het optimalisatietraject zijn meegenomen, maar waar potentiële bezoekers wel naar op zoek zijn. Dit kan tot extra relevant zoekverkeer leiden. Meer hierover in onderstaande toepassingen voor “living URL’s”.

De “living url” creëer je door een URL periodiek van nieuwe content te voorzien. Dit kan door te verwijzen naar relevant recente nieuws, blogposts, prijspagina’s en/of acties. Neem in de URL geen verwijzingen op die onderscheid in de periode bevatten. In plaats van elke nieuw voetbalseizoen een eigen pagina te geven, kun je 1 URL blijven updaten en centraal stellen in je outreach richting externe websites:

  • Gewenst: http://nos.nl/sport/voetbal/uitslagen/
  • Niet gewenst: http://nos.nl/sport/voetbal/uitslagen/eredivisie/programma-2014-2015/

Mocht je alsnog een aparte pagina aanmaken voor het betreffende onderwerp, zorg ervoor dat je een interne link opneemt naar de hoofdpagina. Op deze manier blijf je toch hyper-relevant, maar zorg je er wel voor dat de hoofdpagina blijft bestaan en in de loop der tijd de meeste linkwaarde zal bevatten.

Evenementen informatie verzamelen en aankondigen

Nu.nl zorgt ervoor dat alle nieuwsberichten van een bepaald onderwerp verzameld worden op 1 URL. Zo hebben bezoekers van Nu de mogelijkheid om al het relevante nieuws in 1 overzicht te zien. Om de interne linkstructuur voor deze pagina te vergroten is er een totaaloverzicht van alle dossiers: http://www.nu.nl/dossiers/. Daarnaast kan elk bericht dat relevant is aan het Amsterdam Dance Event weer voorzien worden van een link naar het totale dossier, met alle relevante links van dit evenement. Een eenvoudige manier om pagina’s te bundelen om een totaaloverzicht te creëren waar potentiële bezoekers naar op zoek zijn.

Producten en product releases bundelen

Zoals we eerder aanhaalde, is de iPhone-pagina van T-Mobile een voorbeeld van een relevant blijvende pagina, ondanks welk toestel van Apple er op welk moment dan ook leading is. Apple hanteert dezelfde productnaam voor een serie smartphones. Gebruikers van zoekmachines zullen niet altijd het specifieke toestel intypen, waardoor er ook een pagina dient te zijn, waar al deze modellen op samenkomen. De content dient dan voor alle toestellen relevant te zijn. Gedurende de duur van een serie kan deze pagina dan dienen als hoofdpagina tijdens de outreach, om een zo sterk mogelijke relevante pagina te bieden voor elk nieuw model dat gelanceerd gaat worden.

User Generated Content ter verrijking van je “Living URL”

De implementatie van de extra content gemaakt door de bezoekers van je website (UGC – User Generated Content), dient met behulp van statische HTML aangeleverd te worden in de broncode van de pagina. Een snippet inclusief een link naar de onderliggende pagina is een mogelijkheid, maar waarschijnlijk niet genoeg aangezien deze content ook op een andere plek op het domein aanwezig is. Vragen vanuit de webcare, inclusief antwoord zijn hierbij een goede toevoeging.
Een goed voorbeeld van User Generated Content voor verse content is een productpagina van FuturumShop, waarbij klanten vragen insturen en kundige werknemers deze vragen direct beantwoorden.
Tacx Blue Motion Pro Fietstrainer T2625 met Trainingsmat en DV

Welke vormen/voorbeelden van “living URL’s” zijn er nog meer?
Zijn er nog meer vormen bekend of heb je zelf een leuk voorbeeld gevonden? Laat het ons weten, dan creëren we op deze pagina zelf onze eigen levende URL voor alles rondom “living URL’s”:
www.leadhub.nl/blog/living-urls/

Posted: