Wat is een "living URL" en hoe beheer je er 1?

Wat is een "living URL" en hoe beheer je er 1?

Hoe optimaliseer je voor zoekopdrachten, waarvan de inhoud periodiek veranderd? Denk aan de release van nieuwe iphones, de Olympische Spelen of het programma van de Eredivisie. Het aanpassen van een pagina waar periodiek nieuwe content voor verschijnt, is het basisconcept van de zogenoemde “living URL’s”. Pagina’s waar we periodiek content toevoegen en bewerken op 1 eeuwig hetzelfde blijvende URL. Er bestaan meerdere mogelijkheden om je pagina in de loop der tijd te verrijken en die gaan we in dit artikel beschrijven. Het resultaat dient een URL te zijn die ongeacht welke periode het betreft weer hoog in zoekmachines komt. Een ware “fountain of youth” voor je content en eeuwig inzetbaar tijdens de outreach voor relevante links.

Voorbeelden van een living url’s

Apple iPhone – https://www.t-mobile.nl/iphone
Programma Eredivisie – http://nos.nl/sport/voetbal/uitslagen/
Amsterdam Dance Event – http://www.nu.nl/amsterdam-dance-event

Zoals je ziet ontstaat er een URL, waarbij verse content toegevoegd kan worden ongeacht de periode waarin we ons bevinden. Je kunt ook de bezoekers van je website betrekken door forum posts, reviews, vragen of social media berichten te delen. Deze user generated content bevat meestal ook nieuwe termen, die niet eerder in het optimalisatietraject zijn meegenomen, maar waar potentiële bezoekers wel naar op zoek zijn. Dit kan tot extra relevant zoekverkeer leiden. Meer hierover in onderstaande toepassingen voor “living URL’s”.

De “living url” creëer je door een URL periodiek van nieuwe content te voorzien. Dit kan door te verwijzen naar relevant recente nieuws, blogposts, prijspagina’s en/of acties. Neem in de URL geen verwijzingen op die onderscheid in de periode bevatten. In plaats van elke nieuw voetbalseizoen een eigen pagina te geven, kun je 1 URL blijven updaten en centraal stellen in je outreach richting externe websites:

  • Gewenst: http://nos.nl/sport/voetbal/uitslagen/
  • Niet gewenst: http://nos.nl/sport/voetbal/uitslagen/eredivisie/programma-2014-2015/

Mocht je alsnog een aparte pagina aanmaken voor het betreffende onderwerp, zorg ervoor dat je een interne link opneemt naar de hoofdpagina. Op deze manier blijf je toch hyper-relevant, maar zorg je er wel voor dat de hoofdpagina blijft bestaan en in de loop der tijd de meeste linkwaarde zal bevatten.

Evenementen informatie verzamelen en aankondigen

Nu.nl zorgt ervoor dat alle nieuwsberichten van een bepaald onderwerp verzameld worden op 1 URL. Zo hebben bezoekers van Nu de mogelijkheid om al het relevante nieuws in 1 overzicht te zien. Om de interne linkstructuur voor deze pagina te vergroten is er een totaaloverzicht van alle dossiers: http://www.nu.nl/dossiers/. Daarnaast kan elk bericht dat relevant is aan het Amsterdam Dance Event weer voorzien worden van een link naar het totale dossier, met alle relevante links van dit evenement. Een eenvoudige manier om pagina’s te bundelen om een totaaloverzicht te creëren waar potentiële bezoekers naar op zoek zijn.

Producten en product releases bundelen

Zoals we eerder aanhaalde, is de iPhone-pagina van T-Mobile een voorbeeld van een relevant blijvende pagina, ondanks welk toestel van Apple er op welk moment dan ook leading is. Apple hanteert dezelfde productnaam voor een serie smartphones. Gebruikers van zoekmachines zullen niet altijd het specifieke toestel intypen, waardoor er ook een pagina dient te zijn, waar al deze modellen op samenkomen. De content dient dan voor alle toestellen relevant te zijn. Gedurende de duur van een serie kan deze pagina dan dienen als hoofdpagina tijdens de outreach, om een zo sterk mogelijke relevante pagina te bieden voor elk nieuw model dat gelanceerd gaat worden.

User Generated Content ter verrijking van je “Living URL”

De implementatie van de extra content gemaakt door de bezoekers van je website (UGC – User Generated Content), dient met behulp van statische HTML aangeleverd te worden in de broncode van de pagina. Een snippet inclusief een link naar de onderliggende pagina is een mogelijkheid, maar waarschijnlijk niet genoeg aangezien deze content ook op een andere plek op het domein aanwezig is. Vragen vanuit de webcare, inclusief antwoord zijn hierbij een goede toevoeging.
Een goed voorbeeld van User Generated Content voor verse content is een productpagina van FuturumShop, waarbij klanten vragen insturen en kundige werknemers deze vragen direct beantwoorden.
Tacx Blue Motion Pro Fietstrainer T2625 met Trainingsmat en DV

Welke vormen/voorbeelden van “living URL’s” zijn er nog meer?
Zijn er nog meer vormen bekend of heb je zelf een leuk voorbeeld gevonden? Laat het ons weten, dan creëren we op deze pagina zelf onze eigen levende URL voor alles rondom “living URL’s”:
www.leadhub.nl/blog/living-urls/

Geef een reactie